Hőhullámok, éjszakai izzadás? Hormonpótlás és életmód is segíthet

Hőhullámok, éjszakai izzadás? Hormonpótlás és életmód is segíthet

Szerző: dr. Hetényi Gábor Utolsó módosítás:2021.02.16 11:04

A menopauzát átélő nők többsége ismeri a hőhullámok kellemetlen érzését és az alvást megnehezítő éjszakai izzadás jelenségét, sőt néhányan közülük még a változókor után is tapasztalhatják a tünetet. Az okokról és a megoldásokról dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyásza, menopauza szakértő beszélt. 

A menopauza tipikus tünetei a hőhullámok és az éjszakai izzadás

A hőhullámok és az éjszakai izzadás a leggyakoribb menopauza tünetek közé tartoznak, bár a gyakoriságuk, az erősségük és a tartósságuk erősen változó. A változókor Közép-Európában általában 50 év körül kezdődik a nőknél (Skandináviában és Dél-Európában ez némileg különbözik), a fenti tünetek pedig jellemzően 2-5 évig jelentkeznek.
A menopauza tünetei biztonságos hormonterápiával csökkenthetők.Egy brit kutatásban 10.418, 54-65 éves korú, menopauzán átesett nőt vizsgáltak, akik valamennyien már legalább egy éve nem menstruáltak vagy hormonpótlásban részesültek. A tanulmány a hőhullámok és az éjszakai verejtékezés összefüggését vizsgálta a korral, a testtömeg-index-szel (BMI), a hormonterápiával, a méheltávolítással, az életstílussal és a nők hangulatával. A résztvevők kérdőívet töltöttek ki, amelyben beszámoltak a szociális státuszukról, a súlyukról, a magasságukról és az egészségügyi állapotukról. Három és fél évvel később megismételték a tesztet és ismét válaszoltak az életmódjukra, a súlyváltozásukra, a kezelésükre és a tüneteikre vonatkozó kérdésekre. 

A dohányzás és a stressz is rizikófaktor

Kiderült, hogy a nők 89,6 % néhányszor már tapasztalta a két legjellemzőbb tünetet, valamivel nagyobb arányban a hőhullámokat (86%), mint az éjszakai verítékezést (78%). A nők több, mint fele három év múltán is átélte a kellemetlenségeket. A tanulmány azt is megállapította, hogy a korábbi méheltávolítás, a dohányzás és a jelentősebb alkoholfogyasztás mind előrevetíthetik a két tünet későbbi megjelenését. Ugyanilyen rizikófaktornak bizonyult a tartós stressz, a depresszióra való hajlam, a korán elmaradó menstruáció és alacsonyabb iskolázottság is.
Szintén meglepő megállítása a felmérésnek, hogy a nők legalább felénél a menopauzán túl sem szűntek meg a kellemetlenségek, sőt az utolsó menstruációjuk után tíz évvel még mindig jelen voltak. A szakértők szerint a kor nem volt meghatározó a hőhullámok és a verítékezés megjelenésének gyakoriságát illetően, ugyanúgy és hasonló gyakorisággal voltak tapasztalhatók az ötvenes és a hatvanas hölgyeknél.

Megoldás: életmód és hormonterápia

A hőhullámok és az éjszakai izzadás is orvosolható életmóddal és hormonterápiával.- Ez a két tünet komoly befolyásolja az érintettek életminőségét, hiszen a hőhullámok igen kellemetlenek a mindennapi szituációkban, az éjszakai izzadás pedig jelentősen rontja az alvásminőséget. Ezért jelentkezésük esetén mindenképpen ajánlatos szakorvoshoz fordulni – ajánlja dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyásza, menopauza szakértő. – Önmagában néhány szokás megváltoztatásával, káros szenvedély elhagyásával már sokat tehetnek a hölgyek a tünetek enyhítéséért, ezért érdemes bevezetni a rendszeres testmozgást, hűvösben aludni, gyakran szellőztetni, stresszkezelő módszereket elsajátítani és kerülni a túl fűszeres ételeket, a kávét, az alkoholt és a dohányzást. Ezeken felül át kell gondolni a hormonpótlás lehetőségét, mivel a változókori tünetek jó része az ösztrogén hormon hiányának tudható be.  A megfelelő pótlás elrendelése előtt a páciensnek mindenképpen szükséges részt vennie egy szakorvosi vizsgálaton, EKG-n, vérvételen, testsúly- és csontsűrűség mérésen, ultrahang vizsgálaton, illetve ha indokolt, más vizsgálatokon is. Az eredmények ismeretében lehet választani a biztonságos, alacsony hormontartalmú, ám hatékony szerek közül

Forrás: Nőgyógyászati Központ (www.nogyogyaszatikozpont.hu)

 


 

Téma szakértője

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt Doktornő/ Doktor Úr! 1 hónapos terhes vagyok , viszont néhány napja hüvelygombára jellemző tüneteim vannak (nincs folyásom, de égő, viszkető érzésem van). A nőgyógyászom Gyno Pevaryl kúpot adott, viszont elbizonytalanodtam, mert a betegtájékoztatóban az szerepel, hogy az első trimeszterben nem szabad használni. A nőgyógyászom szerint viszont nyugodtan használhatom. Ön mit tanácsol? És ha nem szabad használni, akkor mit tegyek? Nagyon szenvedek a tünetektől. Köszönettel, Vitvera Dóra
Vitvera Dóra

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász
Tisztelt Asszonyom!



Minden készítményre ráírja a gyártó, hogy nem használható!

Mérlegelendő a szükségesség, de egyetértek a kollegával hogy szükség esetén használható.

Javulást kívánva, üdvözlettel

Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon kedves

Egy kicsit korábban érkeztem az időpontomnál. Nagyon kedvesen fogadtak a recepción. A Doktor Úr részletesen megkérdezett minden kórelőzményemről, illetve a panaszaimról. A vizsgálat előtt, és alatt is folyamatosan tájékoztatott az aktuális információkról. Mielőtt elváltunk, megnyugtatott a továbbiakat illetően . Nagyon pozitívan távoztam a rendelőből. Mindent nagyon köszönök!

Dr. Hetényi Gábor
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász