Erős izzadás? Nem csak a meleg, a menopauza is okozhatja

Erős izzadás? Nem csak a meleg, a menopauza is okozhatja

Szerző: dr. Hetényi Gábor Utolsó módosítás:2020.06.25 08:05

Ha egy hölgy a kánikulától függetlenül is verejtékezik, alvászavarai vannak, nem tud megszabadulni a plusz kilóktól, és változókorban van – érdemes részt vennie egy kivizsgáláson. A menopauza számos kellemetlen tünetet okozhat, amelyek enyhítéséről dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza beszélt. 

Szükséges-e a hormonpótlás?

A menopauza egy – akár hosszú évekig tartó - folyamat, amely során a petefészkek működése fokozatos leáll, a női ciklus szabálytalanná válik, a hormonértékek széles határok közt ingadoznak, majd az ösztrogénhormon termelődése meg is szűnik. A menstruáció végleges elmaradását követően a hüvely és a húgycső kiszáradhat, sérülékennyé válhat, így a nők könnyebben szembesülhetnek különböző fertőzésekkel és ugyancsak gyakoribbak a vizelettartási problémák is. Mivel a változókori tünetek jó része éppen az ösztrogénhormon hiányának köszönhető, súlyos panaszok esetén mindenképpen érdemes elgondolkozni ennek, és más hormonoknak a pótlásáról. Az optimális megoldáshoz feltétlenül szükséges részt venni egy szakorvosi vizsgálaton, EKG-n, vérvételen, testsúly- és csontsűrűség mérésen, ultrahang vizsgálaton, illetve ha indokolt, a szakorvos javaslatára további vizsgálatokon is. A hosszú távú egészségét és a kellő információkat figyelembe véve, az érintettnek és a szakorvosnak együtt kell meghoznia a döntést. A cél mindenképpen a legkisebb, még hatékony adag előírása. 
A menopauza tünetei ellen nagy segítség lehet a tudatos hormonpótlás.- Korábbi téves híresztelések miatt néhányan tartanak a hormonpótlástól. Holott ez a fajta terápia mindazoknál nagy segítséget jelenthet, akiknek 45 éves kor előtt marad el a menstruációjuk vagy a 40 és 60 év közöttiek közül azoknak, akik hőhullámokkal, alvászavarral küzdenek, és veszélyeztettek a csontritkulás szempontjából – mondja dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza. - A kezelésekkel tulajdonképpen a menopauza idején elvesztett ösztrogén juttatható a szervezetbe, ami nem csak a kínzó panaszok enyhítése miatt fontos, de 15-20 százalékkal csökkenhet például a szív – és érrendszeri megbetegedések kockázata, valamint mérséklődhet a méhtest- és a béldaganat rizikója. Az ösztrogén mellett szükséges lehet még a progeszteron pótlására is – erről természetesen a kivizsgálás után lehet dönteni. A szükséges hormonpótlást minden esetben egyénre szabva kell elrendelni, és rendszeres orvosi kontroll mellett lehet biztonságosan alkalmazni.

Életmódtanácsok a menopauza kínzó tünetei ellen

Hőhullámok és éjszakai izzadás:

  • Legalább heti háromszor mozogjunk, sportoljunk.
  • Alkalmazzuk a stresszkezelés különböző módszereit. 
  • Rendszeresen szellőztessük a hálószobát, aludjunk nyitott ablaknál.
  • Ha a fűszeres ételek, a kávé, az alkohol és a dohányzás fokozza a tüneteket, ezeket hagyjuk el.

Alvászavarok:

  • Ne estére időzítsük az edzést.
  • Kerüljük a koffeint.
  • Azonos időben keljünk fel és feküdjünk le.

Elhízás és csontritkulás :

  • A klimax tünetei ellen a hormonpótlás és az életmód is hatékony. Étkezésünk alapját képezzék a zöldségek, a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabona, a hal.
  • Válasszunk kalciumban gazdag élelmiszereket, ellenőriztessük a D-vitamin szintünket, és szükség esetén egyeztessünk a pótlásról.
  • Fizikai aktivitással tegyünk a hízás és a csontritkulás ellen.
  • Aludjunk legalább 7 órát naponta.

Vaginális diszkomfort és szárazság:

  • Használjunk vény nélkül kapható síkosítókat.
  • Ne mondjunk le a szexről, hiszen a „gyakorlás” csökkentheti a tüneteket.

Vizelettartási zavarok:

  • Próbáljuk ki az intimtornát vagy más, belső izmokat megmozgató tornát, és kérjünk tanácsot az orvostól.

Forrás: Nőgyógyászati Központ (www.nogyogyaszatikozpont.hu)

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Jonapot! Olyan kérdésem volna,hogy történt egy kis baleset oktober 21.en ezután a nőgyógyászaton eseményi utánni tablettát irtak fel,de ezt megelőzően 19.étöl fogamzásgátló tablettát kezdtem el szedn(Yadine) az utolso vérzésem pedig 14.en volt. Lehetséges hogy az esemény utánni tabletás vérzésem a fogamzásgatlo miatt nem történt meg az első 3napban? Sok helyen olvastam hogy 2-3napon belül vérzés következik.. ha továbbra sem történik meg mit tegyek? És ha lesz akkor mikor folytathatom a fogamzásgátlót és hogyan?
Kedves Viki!

Nem értem, ha az utolsó vérzésének első napja 14.-én volt, akkor miért 19.-től szedi a Yadine-t, ha 21.-én történt együttlét védekezés nélkül, akkor jogos az esemény utáni tabletta, melyet követően nem kötelező a vérzés, csak a következő menzeszkor. Ezek szerint az esemény utáni tabletta óta nem szed fogamzásgátlót.

Amennyiben időben nem jelentkezik menzesz akkor forduljon szakorvoshoz, ha jelentkezik, akkor az első naptól folytassa a fogamzásgátló szedését.

Üdvözlettel:
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász szakorvos

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Szívesen ajánlom

Kedves, segítőkész, felkészült team. Maximálisan meg voltam elégedett. Szívesen ajánlom a szolgáltatást ismerőseiknek is. 

Dr. Hernádi Balázs
Dr. Hernádi Balázs
szülész-nőgyógyász