Mi az oka, ha gyengébb a menstruációnak?

Mi az oka, ha gyengébb a menstruációnak?

Utolsó módosítás:2020.08.14 10:30

A havi vérzést bonyolult hormonális folyamat szabályozza, amennyiben a rendszerbe hiba csúszik, és rendellenes menstruációs vérzés lép fel, fontos az érintett nő kivizsgálása. Mi állhat a kevesebb vérzés hátterében? Ezt is megtudjuk dr. Hetényi Gábortól, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyászától.

 

A menstruációt bonyolult folyamatok befolyásolják, ezért előfordulhat időnkénti eltérés. Amennyiben valakinek rendszerint 28 napra jön meg a menstruációja, ne aggódjon, ha egy-egy alkalommal ez hamarabb vagy később következik be. Egyéni adottságok szerint változhat a vérzés mennyisége is.
Normális menstruációról beszélünk, amennyiben átlagosan 30 ml vért veszít a nő a havi ciklus során, létezik egy felső határ, ami 60-80 ml. Gyenge a menstruáció, ha a távozó vér mennyisége túl kevés (20 ml-nél kevesebb), illetve ha 1-3 nap múlva véget ér a vérzés a megszokott 4-7 nap helyett.

Mi állhat a háttérben?

Előfordulhat, hogy a menstruációs problémát a hormonrendszer nem megfelelő működése okozza, ezért érdemes mielőbb szakemberhez fordulni, aki ultrahang- és laborvizsgálat útján eldönti, mi áll pontosan a hátterében. A nőgyógyász mellett endokrinológus szakorvos bevonása is szükséges lehet.

– A túl kevés, illetve rövid menstruáció leggyakoribb oka a hormonális fogamzásgátlók (pl. tabletta, hüvelygyűrű, hormontartalmú spirál) alkalmazása. Ebben az esetben nincs ok aggodalomra.

– Az endometrium, a méhnyálkahártya vastagsága nagyon sok mindentől függ: hány terhessége volt a nőnek, hány alkalommal szült, illetve a fogamzásgátló szedése is befolyásolja, mert ilyenkor vékonyabb. Gyenge menstruáció léphet fel, amennyiben vékonyabb a méhnyálkahártya.

– Az ovuláció, a peteérés elmaradása is okozhat gyenge vérzést, illetve annak elmaradását. Amennyiben gyakran előfordul, akkor hormonális betegséget jelezhet. Az anovuláció hátterében lehet inzulinrezisztencia, PCOS, pajzsmirigyzavarok, magas androgén- vagy prolaktinszint.

– A gyenge menstruációs vérzés a változókorba lépést is jelezheti. A szervezet ilyenkor hormonális változásokon megy keresztül, ennek során lecsökken az ösztrogén szintje, és ennek következtében vérzészavarok léphetnek fel. Az ösztrogén több száz folyamatot szabályoz a testben.

– Meglepő, de a túl kevés vérzés felhívhatja a figyelmet a terhességre is!

– A nem megfelelő táplálkozás oka is lehet a kevesebb vérzés.

Megoldás a gyenge menstruációra!

A túlságosan kevés, vagy kimaradó vérzés hátterében, ahogyan a fentiekből kiderült, nagyon sok probléma, betegség állhat, amelyekkel mindenképpen foglalkozni kell. A szakorvos labor- és képalkotó vizsgálatokkal kideríti a problémát, vagy akár a terhesség meglétét.

Szerencsére a legtöbb probléma gyógyszeresen (esetleg hormonpótló készítménnyel) és életmódváltással sikeresen kezelhető, így a menstruáció normalizálódik.

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:
Bejelentkezés  vizsgálatra:

Nőgyógyászati Központ

+36 70 621 2443

online bejelentkezés életmódorvosi központ

 

Téma szakértője

dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász
  • Specialitások:
    • menopauza 
    • különböző fogamzásgátló módszerek alkalmazása (tabletta, spirál, stb)
    • menstruációs zavarok 
    • általános nőgyógyászati szűrésekben
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)
  • Rendelés típusa:

    Páciensek fogadása COVID fertőzés után:

    • Csak 10 nap tünetmentesség esetén

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Mit kell tennem ha a 7 napos szünet alatt nem jön meg a megvonásos vérzés? 2. levélnél járok, és 5. placebo tablettánál, de még mindig semmi. Nem szedtem még ez előtt fogamzásgátlót, ez az első alkalom. Párommal nem történt együttlét ezalatt a második levél alatt (neki egyéb családi okok miatt), az első levél szedése alatt pedig használtunk óvszert. Az első levél után pontosan megjött a vérzés, de most semmi. Roxanelle fogamzásgátlót szedek, 18 éves vagyok. A betegtájékoztató nem írja hogy ilyenkor mit kell tenni azon kívül hogy "bizonyosodjon meg róla hogy nem terhes". Nem volt semmi problémám a tablettával, nem volt se hányás se hasmenés, mindig pontosan beszedtem. Viszont az utóbbi időben 1 hétig kellett antibiotikumot szednem (Fromilid Uno) napi 1x. Megnéztem mindkettő betegtájékoztatóját, és nem találtam olyan összetevőket ami ütné egymást. Az orvosom azt mondta hogy nincs hatással a fog.gátlóra nyugodtan szedhetem. Mindig reggel 9kor szedtem be az antibiotikumot, este 8kor pedig a fogamzásgátlót. Lehet hogy emiatt nem jött meg? Vagy a stressz miatt? Most van az érettségi időszakom és egy kicsit megvisel. Hogy szedjem tovább a tablettát? És a következő levélnél kell kiegészítő védekezés? Előre is köszönöm a választ!
Pénzelik Fanni

dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász
Tisztelt Pénzelik Fanni!

Azt javaslom, hogy a tabletta további szedése mellett jelentkezzen a tablettát felíró orvosnál.

Üdvözlettel:
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász szakorvos

Páciensek mondták

Türelmesen, empatikusan fordult felém

A doktor úr türelmesen, empatikusan fordult felém, részletesen kikérdezett a problémám előzményeiről, mindent elmagyarázott, minden kérdésemre kimerítően válaszolt. Más (nem az ő területéhez tartozó) betegségemmel kapcsolatos összefüggésekkel is tökéletesen tisztában volt. 

dr. Hetényi Gábor
dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász