Endometriózis: ezek a figyelmeztető jelek!

Endometriózis: ezek a figyelmeztető jelek!

Utolsó módosítás:2019.04.04 12:17

Az endometriózis tünetei sajnos nem utalnak egyértelműen a betegségre, azonban vannak olyan figyelmeztető jelek, amelyek indokolják az odafigyelést: a kivizsgálást és kezelést. Dr. Hernádi Balázst, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyászát kérdeztük.

 

 

A méhnyálkahártya (endometrium) kóros elhelyezkedése a méh üregén kívül az endometriózis, kialakulásának pontos hátterét még nem ismerik az orvosok, azonban feltehetően a hormontermelésben bekövetkezett változások állhatnak mögötte, immunológiai okai vannak.

Így jön létre az endometriózis!

Egyik magyarázat szerint a menstruáció alkalmával az endometrium sejtek a kürtökön keresztül távoznak a hasüregbe is (retrográd menzesz), a jól működő immunrendszer azonban megakadályozza azok megtapadását, fejlődését. Egyes esetekben ez másképpen történik: a sejtek fejlődésnek indulnak, és a méhen kívüli endometrium (petefészkeken, méhszalagokon, hashártya felszíneken, beleken, húgyhólyagon, stb.) pedig szintén reagál a női ciklusra, azonban a vér nem tud eltűnni a szervezetből, így gyulladásokat, összenövéseket, csomókat, cisztákat okozva kialakul az endometriózis.

endometriózis, méh, méhnyálkahártya, endometrium, laparoszkópia, dr. hernádi balázs, nőgyógyászati központA betegség tünetei sajnos nem utalnak egyértelműen az endometriózisra, vannak azonban figyelmeztető jelek, amelyek szükségessé teszik a kivizsgálást:

  • Fájdalmas menstruáció.

  • Fokozott vérzés.

  • Ismeretlen eredetű kismedencei fájdalom, ami erősödhet.

  • Nehezített teherbeesés, fájdalmas együttlét

  • Sikertelen terhesség, meddőség is létrejöhet, ami miatt keresni kell az okokat.

„Miért éppen nálam?”

Szerepet játszhat az endometriózis kialakulásában a genetika is, a szerzett betegségek, az immunrendszer állapota, a korábbi fertőzések mind-mind kockázati tényezők. Létrejöhet már az első menstruációt követő időszakban, ezután pedig tulajdonképpen bármikor. Dr. Hernádi Balázstól megtudtuk azt is: a későbbi életkorban kialakuló daganatokkal való összefüggéseit is kutatják.

Jó hír, hogy a terhesség időszakában megszűnnek a panaszok, a rossz pedig az, hogy ezt követőn ismét előjöhetnek a tünetek.

Endoszkópos eljárás, gyógyszeres kezelés!

Általában laparoszkópiával igazolják a betegséget, amelynek egyik terápiás módszere a hormonális gyógyszeres kezelés, illetve elsődlegesen, szintén endoszkópos úton eltávolítják a megbetegedett szöveteket. Előnye, hogy egyszerre lehet kivizsgálni és sebészi úton kezelni, az általában altatásban végzett beavatkozás után rövidebb a gyógyulási időszak, kisebb a fájdalom, a fertőzés veszélye.

A betegség kapcsán a minél korábban elvégzett műtét a lényeges, mert a betegség idővel egyre kiterjedtebbé válik, a tervezett gyermekáldás pedig sokszor elmarad – tette hozzá a Nőgyógyászati Központ orvosa.

Forrás: Nőgyógyászati Központ

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:
Bejelentkezés  vizsgálatra:

Nőgyógyászati Központ

+36 70 621 2443

online bejelentkezés életmódorvosi központ

Téma szakértője

Dr. Hernádi Balázs

szülész-nőgyógyász
  • Specialitások:
    • terhesgondozás (IVF, hipertónia)
    • terhesség véralvadási zavar
    • műtéten átesett kismamák terhes gondozása
    • méhnyakrák, petefészekrák terápiás terv összeállítása
    • daganatos nőgyógyászati kórképek másod szakvéleményezése
    • nőgyógyászati daganatsebészet
    • nőgyógyászati endoszkópos műtétek (LSC, HSC)
    • mióma, endometriózis kivizsgálása
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

    Véleményeket itt olvashat a Doktor Úrról>>

  • Rendelés típusa:

    Páciensek fogadása COVID fertőzés után:

    • Csak 3 nap tünetmentesség esetén

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt dr. Úr/Nő! 43 éves vagyok, 3,5 éve műtöttek 3-as stádiumú endometriózissal, ezután Visanne nevezetű gyógyszert szedtem 3 évig. Rendben is volt minden, de ettől a gyógyszertől sajnos kialakult a lumbális gerincszakaszon a csont ritkulása. A gyógyszert leállították, és most Mistral nevű fogamzásgátlót szedek folyamatosan, megszakítás nélkül. 4 hónapja szedem, és mellette elég sűrűn fáj a hasam ugyanolyan elviselhetetlen módon, mint a műtétem előtt. Emellett már majdnem 2 hónapja folyamatos barna váladékozás is van a hüvelyből. Kérdésem az lenne, hogy ez csak átmeneti állapot, míg megszokom a gyógyszert (a Visanne-t is 5 hónap alatt szokta meg a szervezetem), vagy kóros? Tudom, még nincs nagy tapasztalat e téren, de azért bízom az Önök szaktudásában! Válaszukat előre is köszönöm! Tisztelettel: Zsombok Katalin
Zsombok Katalin

Dr. Hernádi Balázs

szülész-nőgyógyász
Tisztelt Zsombok Katalin!

Fél év OAC (Mistral) szedése után kontrollt, illetve CA-125 érték vizsgálatát valamint kismedencei MRI elvégzését javaslom.

Üdvözlettel:
Dr. Hernádi Balázs
szülész-nőgyógyász szakorvos

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Szakmai

A doktor úr higgadt volt, végig szakmai hozzáállást tanúsított a vizsgálat során, és türelmesen válaszolt felmerülő kérdéseimre. 

Dr. Hernádi Balázs
Dr. Hernádi Balázs
szülész-nőgyógyász

Kapcsolódó videók