Mégsem az ördögtől való a klimax tünetei csökkentéséhez használt hormonterápia. Sőt!

Mégsem az ördögtől való a klimax tünetei csökkentéséhez használt hormonterápia. Sőt!

Módosítás:2020.11.25 14:20

Évekig tartotta magát az az elképzelés, miszerint a klimax tüneteinek csökkentéséhez használt hormonpótlás felesleges, és számtalan betegség kialakulásának rizikóját megnöveli. Azonban mára már kutatások kiderítették, nemcsak segít elviselhetőbbé tenni ezt az időszakot, de még az egészséget is támogatja! A témában dr. Lőrincz Ildikót, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyászát kérdeztük.

A klimax számtalan kellemetlen panasszal jár- többek között hőhullámok, fokozott izzadás, álmatlanság, hangulatingadozások és a szexuális vágy csökkenése keseríti meg a mindennapokat. Enyhébb panaszok esetén remek szolgálatot tehetnek a tünetek mérséklésében bizonyos gyógynövények (pl. cickafark), ám legtöbbször sajnos a természetben található elixírek kevésnek bizonyulnak. Ekkor a hormonterápia gyors és látványos javulást hozhat, ám máig sokan abban a tévhitben élnek, hogy a kezelés hatására megnő számos súlyos betegségek kialakulásának esélye. Pedig legújabb kutatások szerint nemcsak a tünetek mérséklésében és megszűntetésében hasznos a hormonpótlás, hanem az idejében elkezdett kezelés az érszűkület rizikóját is csökkenti!

A New England Journal of Medicine nevű folyóiratban közzétett tanulmány szerint a menopauza után nem sokkal alkalmazott hormonterápia igen pozitív hatással van az érrendszerre (szemben azzal, ha túl későn, illetve egyáltalán nem részesült az illető kezelésben). Arra jöttek rá ugyanis, hogy az ösztradiol (progeszteronnal vagy anélkül) kedvezően befolyásolja az erek állapotát. Hatást tekintve az érszűkület progressziójára nézve nem mindegy, hogy mikor kezdik meg a hormonkezelést. A kutatók 643 egészséges, posztmenopauzás nőt vizsgáltak véletlenszerűen, és egyik felük ösztradiol készítményt (voltak, akik progeszteron-tartalmú hüvelygélt is) kapott, míg a többiek placebót. A kutatók arra is kitértek, a menopauza beköszönte után mikor kapták a hormonpótlást- voltak, akik 6 éven belül, valamint olyanok is, akiket már legalább 10 éve sújt a klimax. Ezek ismeretében vizsgálták 6 havonta a résztvevők ereinek állapotát. Összegezve az eredményeket, a tudósok azt figyelték meg, hogy azoknál, akik a klimax beköszönte után 6 éven belül hormonterápiában részesültek (függetlenül attól, kaptak-e progeszteront vagy sem), lelassult az érelmeszesedés üteme, nem úgy, mint azoknál, akik később kaptak ösztradiolt, vagy a placebo csoportban voltak. Így tehát elmondható, hogy az idejében alkalmazott hormonterápia pozitív hatással van a szív-és érrendszer állapotára, ráadásul azt is megfigyelték, hogy a koleszterinszintet is segít kordában tartani.

Ez az eredmény megfelel a már korábban elvégzett állatkísérletekének, ahol azt találták, hogy az ösztrogén pozitív befolyást gyakorol az érrendszerre, sőt, emellett gyulladáscsökkentő hatása is van.

Természetesen a hormonkezelés valamilyen mértékben megnöveli a mellrák kialakulásának kockázatát, ám a tudósok azt hozzátették, hogy menopauza után ez a placebo csoport tagjainál is megfigyelhető volt (8 esetben fordult elő mellrák a placebo csoportban, és 10-szer, akik ösztradiolt kaptak).

Megfelelő ellenőrzés mellett gyors megoldás nyújthat

Dr. Lőrincz Ildikó, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyásza felhívja a figyelmet arra, hogy a hormonpótlás megkezdése előtt mindenképp alapos állapotfelmérésen esik át a paciens, hiszen vannak olyan tényezők, melyek megléte kontraindikációnak számít a terápiát illetően (pl. daganat, szívbetegség, trombózis). Amennyiben viszont zöld utat kap a kezelés, úgy folyamatos kontroll mellett biztonságosan alkalmazhatóak a készítmények, és gyors megoldást nyújtanak a klimax okozta kellemetlen panaszokon túl a szövődmények elkerülésére is.

 

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:

 

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt Doktornő! Előfordulhat, hogy teherbe estem? Április óta Ditinell nevű fogamzásgátlót szedek, de mindig van közti vérzésem is. A megvonásos vérzés előtt egy héttel kezdődik, és tart a "menzeszig". Érezhető a változás, hogy mikor kezdődik a rendes vérzés, az erősebb és másabb. Ettől ugyanúgy hat a gyógyszer? Az orvosomnak is elmondtam, hogy köztes vérzéseim vannak, ő továbbra is ezt a gyógyszert írta fel. Július másodikán kezdődött az utolsó megvonásos vérzésem (előtte már egy héttel elkezdődött a köztes) és aznap együtt voltam a párommal. A rákövetkező héten elkaptam valamit, ami miatt viszketésem és folyásom is volt. Canestennel kezeltem, de a viszketés elmúlt, de a nyákos (megszáradva) sárga folyás nem. Olykor érzem, hogy bizsereg a mellem, 2 napig délutánonként émelyegtem, ma pedig eléggé érzékeny a hasam alja. Nem nyomásra, hanem úgy érzem, mintha megjönne, pedig még van két hetem. Nem tudom, hogy a folyás és a többi az esetleges teherbeesés jelei-e, de nagyon félek. Július 2-a előtt nem emlékszem mikor voltunk együtt, ugyanis nincsen rá sok alkalmunk. Az biztos, hogy előtte utoljára június 18-án találkoztunk, és akkor nem volt szex. Válaszát előre is köszönöm, nagyob kétségbe vagyok esve!
Tisztelt Erika!

Sajnos látatlanban, fizikális vizsgálat hiányában nem diagnosztizálhatunk.
A fent említett panaszokról elsősorban a kezelőorvosát kellene tájékoztassa, aki a fogamzásgátló készítményt is felírta.
Természetesen készséggel látjuk rendelőnkben, hogy vizit keretében megválaszolhassuk a felmerülő kérdéseket.
Honlapunkon keresztül online és telefonon is lehet időpontot foglalni rendeléseinkre.

Üdvözlettel:
Dr. Lőrincz Ildikó
szülész-nőgyógyász és endokrinológus szakorvos

Kapcsolódó oldalak