Menopauza és alvászavarok- mit lehet tenni?

Menopauza és alvászavarok- mit lehet tenni?

Utolsó módosítás:2021.11.26 19:06

A menopauza – klimax- számtalan kellemetlen és zavaró panaszokkal járhat. A legtöbben hőhullámokra és hangulatingadozásokra panaszkodnak, ám kevesebb szó esik az alvászavarokról, pedig ez a tünet is gyakran jelentkezik, és több más problémát is generálhat. Dr. Hetényi Gábort, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyászát arról kérdeztük, vajon, hogy miként hat az alvásra a változókor, és hogy mit lehet panasz esetén tenni?

Kevesebb progeszteron és ösztrogén 

A menopauza egy olyan szakasz a nők életében, amikor fokozatosan csökken a progeszteron és az ösztrogén hormonok termelődése, így megszűnik a menstruáció. Ez az öregedés természetes velejárója, és a nők reproduktív éveinek végét jelzi. A klimax általában a 45-50 éves kor körül jelentkezik, bár olykor ennél előbb is felléphet (korai klimax). Maga a klimax egy hosszú folyamat, 10-15 évet is felölelhet. 

Amikor a petefészkek már nem termelnek megfelelő mennyiségű ösztrogént és progeszteront, az olyan tüneteket eredményezhet, mint a hangulatingadozások, hőhullámokat, hízás és alvászavarok. 

Alvás és klimax 

Ilyenkor a nők körülbelül 75-85%-a tapasztal hőhullámokat, amelyek átlagosan öt évig tarthatnak. A hőhullámok és a fokozott izzadás megnehezíthetik az alvást. A National Sleep Foundation szerint a menopauzában lévő nők körülbelül 61%-ának vannak alvászavarai, ami egyéb problémákhoz is vezethetnek- például nappali álmosságot, ingerlékenységet, dekoncentráltságot eredményezhetnek (melyek szintén lehetnek eleve a klimax tünetei). 

menopauza okozta alvászavarSajnos a klimax során tapasztalható hőhullámok rendkívül energizálóak a hő és az adrenalin növekedése miatt, ami megnehezítheti mind a nyugodt alvást, mind pedig ébredés után a visszaalvást. Még ha gyorsan el is alszik, alvás minősége romlik a gyakori ébredések és rossz közérzet miatt, ami másnapi fáradtságot okoz. Statisztikák szerint a súlyos hőhullámokban szenvedő nők közel 44 százaléka krónikus alvászavarban szenved. 

Az alvászavarokat enyhébb esetben gyógynövényekkel, gyógyteákkal lehet kezelni, ám ha nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, akkor hormonterápia lehet szükséges (ezek a többi kellemetlen panaszon is segíthetnek). A kezelés lehet gyógyszeres, de tapasz/hüvelykrém formájában is megoldható- mondja Dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyásza. 

További teendők a nyugodt alvásért 

  • Rendszeres testmozgás 
  • Megfelelő stresszkezelés 
  • Esti órákban való lelassulás 
  • Megfelelő, nyugodt esti rutin kialakítása 
  • Könnyű hálóruha 
  • Könnyű vacsora 
  • Megfelelő, ne túl meleg hőmérséklet a hálószobában 
  • Lefekvés előtti alapos szellőztetés 

 

Téma szakértője

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Üdv! Az lenne a kérdésem, hogy Okt. 26.-án volt meg utolsó mensesem. 5 héttel később az uh-on egy 3mm es petezsáknak imponáló valamit láttak. Terhesség egyértelműen nem jelenthet ki, viszont a hcg 28.-án este 1461 és 30.-án reggel 2130. Az lenne a kérdésem, hogy Ön szerint mikor foganhatott baba? Van e arra esély, hogy 31.-én este hoztuk össze a babát? Vagy mikor jöhetett össze a baba?
Anonym

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász
Kedves Renáta!

Bár középidőben a legnagyobb az esély a terhességre, de védekezés nélkül bármikor létrejöhet, akár még menzesz alatt is.

Kérdésére igen a válasz, a 31-e nem lehetetlen, de hogy pontosan mikor azt nem lehet tudni.

Készséggel látjuk rendelőnkben, amennyiben további vizsgálatok kapcsán megtisztel bennünket bizalmával.

https://www.nogyogyaszatikozpont.hu/munkatarsak

Üdvözlettel:
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász szakorvos

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Emberséges

A doktor úr nagyon figyelmes, segítőkész volt, és minden kérdésemre választ kaptam. Jól esett, hogy közvetlenül, emberségesen, és bizalmat ébresztően, egyenlő félként bánt velem. (Ami pl. az állami egészségügyben nem jellemző és a legkellemetlenebb...)

Dr. Hetényi Gábor
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász