Menopauza és alvászavarok- mit lehet tenni?

Menopauza és alvászavarok- mit lehet tenni?

Utolsó módosítás:2021.11.26 19:06

A menopauza – klimax- számtalan kellemetlen és zavaró panaszokkal járhat. A legtöbben hőhullámokra és hangulatingadozásokra panaszkodnak, ám kevesebb szó esik az alvászavarokról, pedig ez a tünet is gyakran jelentkezik, és több más problémát is generálhat. Dr. Hetényi Gábort, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyászát arról kérdeztük, vajon, hogy miként hat az alvásra a változókor, és hogy mit lehet panasz esetén tenni?

Kevesebb progeszteron és ösztrogén 

A menopauza egy olyan szakasz a nők életében, amikor fokozatosan csökken a progeszteron és az ösztrogén hormonok termelődése, így megszűnik a menstruáció. Ez az öregedés természetes velejárója, és a nők reproduktív éveinek végét jelzi. A klimax általában a 45-50 éves kor körül jelentkezik, bár olykor ennél előbb is felléphet (korai klimax). Maga a klimax egy hosszú folyamat, 10-15 évet is felölelhet. 

Amikor a petefészkek már nem termelnek megfelelő mennyiségű ösztrogént és progeszteront, az olyan tüneteket eredményezhet, mint a hangulatingadozások, hőhullámokat, hízás és alvászavarok. 

Alvás és klimax 

Ilyenkor a nők körülbelül 75-85%-a tapasztal hőhullámokat, amelyek átlagosan öt évig tarthatnak. A hőhullámok és a fokozott izzadás megnehezíthetik az alvást. A National Sleep Foundation szerint a menopauzában lévő nők körülbelül 61%-ának vannak alvászavarai, ami egyéb problémákhoz is vezethetnek- például nappali álmosságot, ingerlékenységet, dekoncentráltságot eredményezhetnek (melyek szintén lehetnek eleve a klimax tünetei). 

menopauza okozta alvászavarSajnos a klimax során tapasztalható hőhullámok rendkívül energizálóak a hő és az adrenalin növekedése miatt, ami megnehezítheti mind a nyugodt alvást, mind pedig ébredés után a visszaalvást. Még ha gyorsan el is alszik, alvás minősége romlik a gyakori ébredések és rossz közérzet miatt, ami másnapi fáradtságot okoz. Statisztikák szerint a súlyos hőhullámokban szenvedő nők közel 44 százaléka krónikus alvászavarban szenved. 

Az alvászavarokat enyhébb esetben gyógynövényekkel, gyógyteákkal lehet kezelni, ám ha nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, akkor hormonterápia lehet szükséges (ezek a többi kellemetlen panaszon is segíthetnek). A kezelés lehet gyógyszeres, de tapasz/hüvelykrém formájában is megoldható- mondja Dr. Hetényi Gábor, a Nőgyógyászati Központ nőgyógyásza. 

További teendők a nyugodt alvásért 

  • Rendszeres testmozgás 
  • Megfelelő stresszkezelés 
  • Esti órákban való lelassulás 
  • Megfelelő, nyugodt esti rutin kialakítása 
  • Könnyű hálóruha 
  • Könnyű vacsora 
  • Megfelelő, ne túl meleg hőmérséklet a hálószobában 
  • Lefekvés előtti alapos szellőztetés 

 

Téma szakértője

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Szeretném kérdezni hogy 7 honapja abba hagytam a fog. gátlót. Utanna rendesen menstrualtam minden rendben volt viszont most az utobbi 2 honapban a menstruaciom elott barna folyasom van majd aztan megjon a rendes vérzes. Gondot jelenthet?
Timea

Dr. Hetényi Gábor

szülész-nőgyógyász
Tisztelt Tímea!

Rendszeres szexuális élet mellett javasolt az évenkénti nőgyógyászati vizsgálat és rákszűrés.
Sajnos vizsgálat hiányában nem véleményezhetünk. Amennyiben korábban nem tapasztalta a fent említett tünetet, akkor érdemes egy szakorvosi vizsgálatra bejelentkezni.
Készséggel állunk mi is rendelkezésére.
Honlapunkon is és telefonon keresztül is lehet időpontot foglalni hozzánk.

Üdvözlettel:
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász szakorvos

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Emberközpontú

Hetényi Gábor Doktor úr maximális emberközpontú hozzáállása és szakmai alapossága példa értékű. Magánrendelés és magánrendelés között óriási a különbség manapság, nagy a verseny. Az ilyen Doktorok miatt választja a páciens az adott magánrendelést. A recepciós Hölgyek segítőkészsége, hozzáállása és szakmaisága is magasan kiemelendő. 

Dr. Hetényi Gábor
Dr. Hetényi Gábor
szülész-nőgyógyász